Heb je een vraag? En zoek je het antwoord? Vraag het de Vraagbalie!

In samenwerking met Stichting Papyrus kun je al je vragen laten uitzoeken. 

Juridisch advies nodig?

Bij de vraagbalie kun je voor €25,00* je vraag stellen. Je krijgt hiervoor het informatie advies, dat is een beoordeling van je documenten of van het probleem door Stichting Papyrus. Wij vertellen je wat je kunt doen, bij welke organisatie je terecht kunt, bij welke advocaat of jurist nog plek is of we zoeken een vakman of vakvrouw voor je.

Wat voor advies krijg je voor de door jou betaalde €25,00*?

Het advies bij jouw vraag ontvang je per email zodat je het rustig kunt nalezen. Daarin zetten we gelijk informatie over de organisatie die jou verder kan helpen, we checken alvast of de genoemde advocaat de juiste is voor jouw vraag en wat de eventuele kosten zijn én of deze plek heeft. Dat scheelt jou in ieder geval de zoektocht. 

Het betaalde bedrag van €25,00* is exclusief contact met de wederpartij, (juridische) procedures, advocaatkosten e.d. en gemaakte kosten en betreft slechts het informatie advies zoals hierboven beschreven. Voor andere tarieven en meer informatie, kijk op http://www.stichtingpapyrus.nl.

Verwijst De Vraagbalie bij juridische zaken ook naar andere organisaties?

 Zeker wel!

In veel gevallen kunnen onze juristen jou helpen. In zo’n geval vermelden wij in het advies ook wat daarvan de kosten zullen zijn. Heel vaak verwijzen wij naar andere organisaties, advocaten of bijvoorbeeld een notaris. Als dat de beste optie is, dan adviseren wij dat aan jou.

Op deze manier heb jij alle keuzevrijheid!!

Je bent niet verplicht om een dienst af te nemen van De Vraagbalie. Er zijn vanuit Stichting Papyrus wel verschillende manieren om jou verder te helpen. Mocht dat een mogelijkheid zijn, dan vermelden wij dat ook in het informatie advies.

Wat kun je allemaal aan ons vragen?

➤ Je hebt een brief van de belastingdienst gehad en je moet toeslag terug betalen. Je inkomen is niet gewijzigd. Waarom moet je betalen?

➤ Van het CJIB heb je een boete voor te hard rijden gehad. Maar je hebt helemaal geen bord gezien. Wat kun je doen?

➤ Van je rijschool krijg je te horen dat jouw bril een te hoge sterkte heeft om “gewoon” rijexamen te doen. Daar ben je het niet mee eens. Wat kun je doen?

➤ De buren hebben een grote boom in de tuin staan. Die is nog hoger gegroeid en nu heb je minder (zon)licht in de tuin/in je huis. Dat vind je eigenlijk niet zo leuk. Voordat je met de buren gaat praten, wil je weten wat je rechten zijn.

➤ Per ongeluk heb je jouw telefoon laten vallen. Heb je recht op de garantie?

➤ Je ex-partner houdt zich niet aan de afspraken. Dit vind je heel vervelend maar je weet niet zo goed wat je kunt doen. Je wilt liever geen ruzie. Wat is dan een goed advies?

➤ In je huurhuis heb je in de badkamer telkens een kleine lekkage. De woningbouw kan niet vinden waarom. De Vraagbalie heeft een groot netwerk dus wij gaan op zoek naar een vakman die de moeite wil nemen om je verder te helpen. En we kunnen de woningbouw vragen of zij wellicht (een deel van de ) kosten zouden willen betalen. Dat zou al heel prettig zijn.

➤ En alle andere vragen die jij maar hebt!

Veelgestelde vragen over de Vraagbalie

Mag je elke vraag stellen?
Ja, dat mag. Alleen medische vragen, vragen over auteursrecht of vragen over (justitiële) strafzaken zijn uitgesloten.


Hoe oud moet je zijn om een vraag in te mogen stellen?
Vanaf 7 jaar mag je jouw vraag stellen. Je hebt wel toestemming van je ouder(s) nodig als je jonger bent dan 18 jaar.


Wat doen jullie met de gegevens die jullie krijgen?
Wij verwerken alle gegevens in een apart systeem dat we alleen gebruiken voor het beantwoorden van de vraag. Na drie maanden verwijderen wij de gegevens uit het systeem.

Waarom is het niet gratis?
Wij vinden het belangrijk dat je een eerlijk antwoord krijgt op je vraag. Dit kost tijd en wij gebruiken de locatie van Stichting Papyrus omdat er wel een kantoor nodig is om het kantoorwerk te doen. In deze tijd begrijp jij ook wel dat dit niet gratis kan zijn. Wel proberen we om het stellen van een vraag zo makkelijk mogelijk te maken voor iedereen.

Daarom maken we graag een afspraak voor een gesprek met ons. Dan kun je ons vertellen wat je vraag is en wat je verwacht van de zoektocht naar het antwoord. Misschien heb je zelf al wel eens het antwoord gezocht maar weet je niet hoe je verder moet. Na het gesprek gaan wij voor jou aan de slag. Het kan zijn dat wij jou tussendoor ook nog vragen stellen.
Als wij klaar zijn met de zoektocht dan nemen we contact met jou op en nodigen je uit voor het eindgesprek. Wij vertellen wat we gevonden hebben en je krijgt alle informatie die er bij ons in het systeem is gezet.


Hoeveel betaal je voor de dienst van de Vraagbalie?
Voor de tijd die wij aan jouw vraag besteden, heb je al €25,00 betaald bij het aanmelden van je vraag. Als er bijvoorbeeld een uittreksel opgevraagd moet worden of als er een aangetekende brief verstuurd moet worden, dan doen we dat alleen als jij daar toestemming voor hebt gegeven. In dat geval kan aan jou gevraagd worden om een bijdrage in de kosten te doen. Dit gaat altijd in overleg. Je krijgt dus nooit zomaar een factuur. Dat zou wel heel raar zijn, omdat wij juist ons best doen om te zorgen dat bedrijven niet zomaar ongevraagd kosten in rekening brengen bij hun klanten!

* Op al onze diensten en producten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.